2. Historie a astrologie
Prvopočátky astrologie
|
Stonehenge |
Za jakýsi prapůvodní předstupeň astrologie a současně astronomie je možné považovat už pozorování oblohy
a astronomických jevů na ní se
odehrávajících, jako jsou
cyklické změny Luny nebo pohyby Slunce ad. kosmických objektů. Za účelem sledování a rozpoznání okamžiku, kdy
některé tyto jevy, jako okamžik rovnodennosti nebo slunovratu, nastane se stavěli observatoře. Mezi tyto patří např. asi nejvíce "profláklé" Stonehenge, dále
observatoř v Quiberonském zálivu v Bretani (2. až 3. tis. př. n. l.), ale třeba také observatoř v Makotřasech u Prahy, která je
ještě asi o půl tisíciletí starší. Toto sledování mělo pro tehdejší lidi význam především v zemědělství.
Zrod skutečné astrologie
První činnost, kterou je již ve své podstatě možné považovat za astrologii, a která tedy již
obnášela zakreslování pozic planet do souřadného systému zodiaku a byla vykonávána za účelem zjištění určitých kvalit nebo budoucnosti někoho či něčeho, se objevila v Babyloně,
přičemž
babyloňané použili informace o pozorování planet a jiné prerekvizity předtím objevené Sumery.
Odsud pocházejí nejstarší známé zlomky písemností, obsahující astrologické prognózy. Jedná se konkrétně o zprávy mágů a astrologů, každodenně podávané asyrskému králi Aššurbanipalovi (668 - 626 př. n. l.).
Astrologie byla jedním z, tehdejší vládnoucí třídou hojně využívých, prostředků sloužících k věštění budoucnosti.
Nejstarší horoskop dokazující tuto skutečnost pochází z roku 409 př. n. l.
Astrologií se zabývali i Chaldejci a od nich ji potom převzali Egypťané (podle historika Gleadowea ale např. zodiak
nevznikl v Mezopotámii, ale pronikl tam až později z Egypta).
Prostřednictvím Chaldejců je poté přenesena i do Řecka, kde je dále obohacena znalostmi matematiky, geometrie a teorií živlů a potom se rozšiřuje i do Říma.
|
Pythagoras |
|
Zvláště mnoho prvků,
které lze nazvat astrologickými,
vystupuje ve filozofii Phytagoráse (kolem r. 580-500 př. n. l.).
V jeho systému mystické aritmetiky měla čísla svůj osobitý význam (viz obr. a stať níže).
Díky operacím, které s těmito čísly prováděl buď on sám nebo některý z jeho žáků, objevil mimo jiné zákony harmonie, což vedlo v pythagorejských kruzích ke vzniku pojetí harmonie sfér, centrální astrologické koncepci. V astrologii je harmonie sfér vyjádřena doktrínou aspektů a harmonie mezi planetami je determinována úhlovou vzdáleností mezi planetami v ekliptice.
V tomto období vznikají první astrologické školy a počínají se objevovat individuální horoskopy.
|
Ptolemaios |
|
Velikou osobností 2. století
našeho letopočtu byl alexandrijský astronom a geograf Klaudios Ptolemaios, který ve svých dílech shrnul dosavadní poznatky astrologie (Tetrabiblos),
matematiky, astronomie a zeměpisu. Toto dílo bylo základním studijním zdrojem pro mnohé
astrology později ve středověku.
Lze tvrdit, že jádro systému současné astrologie (až na detailnější propracování
systému astrologických domů) bylo zformulováno v průběhu sedmi století, dělících Pythagoráse od Ptolemaia. Kromě tak dlouhého období a skutečnosti, že astrologie kvetla v každém koutě helénského světa, jsou jednotlivé etapy jejího rozvoje vědě zcela neznámé. Systém se objevuje naráz v kompletní podobě.
Ukázka Pythagorovské číselné mystiky:
Číslo jedna: Monáda |
|
|
Instrument of Truth
Obscure
No-Many
A Chariot
Immutable Truth and Invulnerable Destiny
A Seed
Fabricator
True Happiness
Zeus
Life
God
The Equality in Increase and Decrease
Memory
A Ship
Essence
The Innkeeper, "that which takes in all"
The Pattern or Model
The Moulder
Prometheus
The First
Darkness
Blending
Commixture
Harmony
Order
Materia
A Friend
Infinite Expanse
Space-Producer
|
Číslo dva: Pár |
|
|
Inequality
Indefinite
The Unlimited
Without form or figure
Growth
Birth Judgment
Appearance
Anguish
The Each of Two
Falling Short, Defect
Erato
Equal
Isis
Movement
The Ration in Proportion Distance
Impulse
Excess
The Thing With Another
Rhea
Selene
Combination
That Which is To Be Endured; Misery, Distress
Boldness, Audacity
Matter
Obstinacy
Nature
|
Číslo tři: Trojice |
|
|
Proportion
Harmonia
Marriage
Knowledge
Peace
Every Thing
Hecate
Good Counsel Piety
The Mean Between Two Extremes
Oneness of Mind
The All
Perfection
Friendship
Purpose
|
Číslo čtyři: Čtveřice |
|
|
The Nature of Change
Righteousness Hercules
Holding the Key of Nature |
Číslo pět: Pětice |
|
|
Alteration
Immortal
Androgyny
Lack of Strife
Aphrodite
Boubastia
Wedding
Marriage
Double Manifesting Justice
Justice
Demigod
Nemesis
Pallas
Five-Fold
Forethought
Light
|
Číslo šest: Šestice |
|
|
Resembling Justice
The Thunder-Stone
Amphitrite (Poseidon's Wife)
Male-Female
Marriage
Finest of All
In Two Measures
Form of Forms
Peace Far-Shooting
Thaleia
Kosmos
Possessing Wholeness
Cure-All
Perfection
Three-Ford
Health
Reconciling
|
Číslo sedm: Sedmice |
|
|
The Forages Athena Citadel Reaper Hard to Subdue Defense Due Measure Virgin Revered Seven Bringing to Completion Fortune, Fate Preserving |
Číslo osm: Osmice |
|
|
Untimely Born Steadfast Seat or Abode Euterpe Cadmia Mother All Harmonious |
Číslo devět: Devítice |
|
|
Brother and Consort of Zeus Helios Absence of Strife Far-Working Hera Hephaestus Maiden Of the Kouretes Assimilation Oneness of Mind Horizon Crossing or Passage Prometheus Consort and Brother Perfection Bringing to Perfection Terpsichore Hyperion Oceanus
|
Číslo deset: Dekáda |
|
|
Eternity Untiring Necessity Atlas Fate Helios God Key-Holding Kosmos Strength Memory Ourania Heaven All All-Perfect Faith Phanes
|
Osudy osobností řecka a říma a astrologie
Astrologie dosahuje ve starém Řecku a Římě značného rozmachu a popularity.
Je například známo, že :
Prvním velkým Římanem, který provozoval astrologii byl Publius Nigidus Figulus (kol. r. 99-45 př. n. l.), přítel Cicera a protivník Caesara, hlasatel pythagoreismu, autor dvou knih, obsahujících starověké popisy hvězdných konstelací. Nigidus byl populární jako astrolog ve sféře římského senátu, a když se jednomu ze senátorů narodil syn Octavius předpověděl, že se dítě stane vládcem. Stejnou předpověď dostal Octavius Augustus ještě několikrát. Později již jako císař nechal Augustus v Římě razit mince se znamením Kozoroha, ve kterém měl ascendent, aby tak dodal váhu svému postu.
Severus Septimus, dříve než se stal císařem, ztratil manželku a chtěl se znovu oženit. Za tímto účelem studoval horoskopy vhodných kandidátek, ale nemohl nalézt žádné dostatečně dobré Římanky. Nakonec pojal za ženu Syřanku, o níž Chaldejci tvrdili, že bude manželkou panovníka. Když se o tom dozvěděl císař Commodus, rozzuřil se a chtěl Severuse zabít, ale sám byl zavražděn dříve a Severus se stal císařem. Takových případů se odehrávalo v různých částech Impéria mnoho a římští astrologové, přes své pronásledování, provozovali své umění s velkým zápalem.
V době Konstantina žijící Firmicus Maternus, po celý středověk považovaný za velkého astrologa, napsal pojednání Mathesis, v němž se snažil dokázat, že astrologie není v rozporu s křesťanskou vírou. Jeho hlavním přínosem bylo na straně jedné potvrzení nepopiratelnosti vlivu nebeských těles na lidský osud a na straně druhé potvrzení možnosti protivit se těmto vlivům silou vůle.
Úpadek astrologie v Evropě
Postoj křesťanů během prvních staletí našeho letopočtu vůči astrologii nebyl jednoznačný. Astrologie sice hrála jako prvek doktríny klíčovou roli ve většině gnostických frakcí tehdejšího křesťanství, avšak součástí teologického systému ortodoxní formy víry nebyla. Přesto mnoho představitelů ranného křesťanství projevovalo o astrologii zájem a snažilo se ji uvést do souladu s tezemi víry
Později je ale v Evropě astrologie církví kritizována a potlačována. Nejvýraznější osobou nového církevního trendu byl sv. Augustin (354-430),
který sice nepopíral, že se mnoho předpovědí astrologů vyplňuje, ale tvrdil, že je to způsobeno vlivem zlých mocností a že astrologie je formou černé magie.
Sv. Augustin
Jako lékař studoval právě astrologii a měl dokonce v umyslu se jí profesionálně věnovat, ale jeho pochybnosti rostly až dospěl k závěriu že astrologie je mylná věda. Narazil na extrémně odlišné osudy dvou dětí narozených za scela stejné planetární konstalace, hodně bohatého vlastníka pozemků jenž se narodil právě v týž okamžik jako jeden s jeho vlastních otroků na jeho panství.Usoudil z toho, že astrologové převážně tápou a pokud mají pravdu tak jen náhodou a né proto, že by uměli seriozně číst z hvězd. V dalším o 20 let starším spise O boží obci sice přiznává že v obecnější rovině jistá souvislost mezi osudem a působením hvězd zřejmě existuje. Ale že žádný příklad nelže doložit dostatečně přesně. Jako příklad uvádí biblický příběh o Jakobovi a Ezauovi a poukazuje na osudy obou dvojčat.
Astrologie v této době takřka zmizela z evropské scény.
V jejím studiu však i nadále pokračovali neoplatónisté v Alexandrii. Plotínos (3. stol.) vystupoval proti fatální interpretaci astrologie a spolu s řadou svých žáků pokračoval v jejím studiu. Proklos (5. stol.) napsal parafrázi na Ptolemaiův Tetrabiblos, díky níž byly tradice astrologie předávány dál.
|
Alcuin (oprostřed) |
|
Obtížné období pro astrologii nastává po rozpadu Říše Římské a po následných vpádech barbarských kmenů. Spousta astrologických literárních děl je v tomto období velikých pohybů národů
v Evropě zničeno. ¨
Určitá část vědeckých spisů se ale naštěstí uchovala ve východní části římského impéria. Zde jsou tato díla překládána do arabštiny a šíří se dále
na východ. Dochází k obohacení astrologie matematikou (zavedení nuly s arabskými číslicemi, pozičním zápisem v desítkové soustavě a algebry zjednodušuje výpočty) a novými astrologickými
technikami.
Zásluha na oživení astrologie v evropě je však přičítána anglickému mnichu Alcuinovi z Yorku ( 735-804 po Kr.) Jeho učitelem byl Beduv žák Egbert. Byl profesorem na škole v opatství sv. Martina u Toursu ve Velkoněmecké svaté římské říši Karla Velikého, kde se vyučovala i astrologie.
Sám Karel Veliký se o astrologii živě zajímal a vlastnil mapu oblohy vytepanou do podoby stříbrné „nebeské tabule".
Západní astrologie
Na Starý kontinent se astrologie začala vracet až prostřednictvím arabské astrologie, zejména působením arabských univerzit na Araby ovládaných územích v Evropě (hlavně Španělsko), na sklonku 1. tisíciletí n. l.
|
Tomáš Akvinský |
|
V tomto období byl také kvůli silným arabským vlivům vyřešen spor s oficiální katolickou církví a to zejména díky tomu, že ji uznali dva významní teologové té doby - Albertus Magnus a Tomáš Akvinský.
Ačkoliv církev neprojevovala pro pohanskou vzdělanost starověku žádné zvláštní nadšení a vždy měla na paměti Augustinovy výtky, astrologii nyní přijímala, pokud ovšem nezpochybňovala teze o boží všemohoucnosti a svobodné vůli člověka. Na univerzitě v Boloni existovala od r. 1125 významná astrologická fakulta, která trvala zhruba dvě století. Astrologie se vyučuje i na jiných univerzitách.
|
Ukázka z díla O sféře |
|
Brzy došlo na znovuobjevení Ptolemaia: v roce 1138 přeložil Plato z Tivoli jeho Tetrabiblos. Ve druhé polovině 12.stol. působil Gherardo z Cremony (1114-1187), jeden z nejvýznamnějších překladatelů vědeckých arabských traktátů do latiny, Ptolemaiův Almagest preložil v Toledu roku 1175.Překlad Almagestu Jana ze Sevilly
se stal základem díla O sféře (Tractatus de Sphaera mundi) Angličana Johannese de Saccrobosco (okolo 1200-1256) který až do své smrti prednášel astronomii na univerzite v Paříži.
Toto dílo se používalo na univerzitách za dob Galilea, jeho dílo se stalo základní evropskou učebnicí astronomie po několik staletí.
K spřesnění astronomických pozorování přispěli mechanické hodiny; v Evropě se objevily okolo roku 1300. ve 13. století Albertus Magnus rozdělil hvězdářský obor na tzv. teoretickou část (astronomii) a praktickou (astrologii).
Díky Dantově Božské komedii se stali populárními Michael Scottus(1170- 1236) a Guido Bonatti (1210-1296), působící na dvoře císaře Friedricha II rakouského.
Michael Scottus
Michael Scottus, narozený někdy koncem 12. století ve Skotsku, znal židovskou i arabskou moudrost a současně vynikal hlubokou znalostí latinského písemnictví. Ve 20. letech 13. století dosáhl takového věhlasu, že mu byl nabídnut arcibiskupský stolec v Cashelu, on jej však pro neznalost irského jazyka nepřijal. Namísto toho se odebral na Sicílii, teprve nedávno vyrvanou z područí Maurů, a stal se dvorním astrologem Fridricha II., vášnivého obdivovatele okultních věd. Roku 1235 se Fridrich oženil s Isabellou, sestrou anglického krále Eduarda III., avšak, jak zaznamenal Matěj Pařížský, „odmítal ji tělesně poznat, dokud mu astrologové nesdělí, že nastal ten pravý okamžik". V době, kdy byl ve službách Fridricha II., sepsal Michael Scot několik děl o astrologii včetně velmi rozšířené Liber Introductorius určené pro „začínající studenty a pro ty, kdož nejsou zahlceni vědomostmi."
Guido Bonatti
Osobnost Bonattiho je jasným důkazem toho, jak velký význam středověk přikládal spojitosti mezi astrologií a lékařstvím: jeho jméno figuruje na seznamu mistrů boloňské univerzity, jedné z nejstarších lékařských fakult v Evropě, kde jako profesor astrologie vedl čtyřletý kurs, který museli povinně absolvovat všichni tehdejší studenti medicíny. Bonattiho jedenáctidílný traktát De Asťronomia - (asťrologia a asťronomia se v té době stále ještě zaměňovaly) shrnoval veškeré dosavadní poznatky v tomto vědním oboru, včetně „otáčení" (progresí) a elekcí. Vyznačoval se i obvyklým zmatkem, pokud jde o dělení na domy. Anglický král Jindřich VII. přesto považoval Liber Astronomicus za dílo natolik klasické, že ještě o dvě stě let později měl jeden jeho skvostný exemplář ve své knihovně.
Tak jako mnoho jiných astrologů v dějinách, pracoval i Bonatti pro svého patrona - v jeho případě jím byl italský velmož Guido da Montefeltro. Vypráví se, že Bonatti dal nad náměstím ve Forli postavit věž se spoustou knih a astrolábem a rozhodoval dokonce i o tom, kdy má jeho pán vytáhnout s vojskem do války proti svým nepřátelům.
Arnald z Villanovy (ca. 1235-1311)
Veliký španělský lékař a alchymista Arnald z Villanovy (zemř. 1313) byl nezvratně přesvědčen o vlivu hvězd na lidské zdraví i nemoci. Arnaldovo dílo se dělí na Medka a Exotica, přičemž Exotica se dále člení na Chymica, Astronomica a Theologica, Arnald tvrdil, že Hippokratés odjakživa zdůrazňoval zásadní význam astrologie v lékařství. Lékař potřebuje obě navzájem se doplňující vědní disciplíny, medicínu i astrologii. Astrologové mohou poradit, kdy je nejlépe provést konkrétní operaci anebo kdy sbírat či užívat byliny. Pro toto pojetí péče o zdraví je charakteristický náhled, který jistě radikálně uspíšil průběh pacientovy choroby: „Bude-li se ascendent nacházet v ,kardinálním' znamení a Měsíc ve znamení téže kvality - jmenovitě ve Skopci, Raku, Vahách či Kozorohu - a stejně tak i vládce ascendentu, proběhne nemoc rychle, ať již k dobrému či zlému konci." Arnald dal nicméně jasně na srozuměnou, že nebeské vlivy nutně nedeterminují veškeré dění v sublunární sféře, nýbrž pro ně pouze vytvářejí předpoklady a podmínky. Věřil, že svým rozumem a svobodnou vůlí dokáží lidé vliv nebes na své emoce překonat: „Moudrý člověk ovládne hvězdy svým rozumem" (vir sapiens dominabitur asťris sua rationabilitate).
Ve 13.stol. měla Evropa již své vlastní přírodovědce, astronomy i astrology. Biskup Albertus Magnus byl autorem několika spisů, také o astrologii. Dominikáni rychle rozšířili jeho díla, která nezůstala bez vlivu na jeho řádového bratra Koldu, spoluautora tzv. Pasionálu abatyše Kunhuty. Nicméně postoj církve zůstával stále rezervovaný (Biskup Nicolas Oresme (1320-1382)).
Ve 14. století již měla většina papežů, biskupů, králů i knížat všichni své dvorní astrology. Když roku 1347 vtrhla do Evropy černá smrt a po tři léta kosila její obyvatelstvo, věřilo se všeobecně, že to je důsledek nepříznivé hvězdné konstelace. Roku 1348 vydala lékařská fakulta pařížské univerzity králi toto dobrozdání:
"Dne 20. března 1345 v jednu hodinu po poledni došlo ke konjunkci Jupiteru, Saturnu a Marsu v domě Vodnáře. Konjunkce Saturnu a Jupiteru s sebou vždy přináší neštěstí a smrt, zatímco konjunkce Marsu a Jupiteru rozšířila ve vzduchu morovou nákazu (Jupiter jako teplý a vlhký měl ze země i z vod vytahovat jedovaté výpary, jež Mars, horký a suchý, rozdmý-chal v planoucí oheň). Konjunkce všech tří planet nemohla očividně znamenat nic jiného než epidemii katastrofálních rozměrů."
Cecco Ascoli
Cecco ďAscoli, florentský astrolog a alchymista, který přednášel v Boloni, byl 16. srpna 1327 upálen na hranici jako kacíř za to, že sestavil horoskop Ježíše Krista a vyvodil z něj nevyhnutelnost ukřižování. Pověst kacíře si ďAscoli vysloužil už svou prací
0 nekromancii. Astrologii aplikoval i na příchod Antikrista a konec světa, což už bylo pro Vatikán příliš. D'Ascoli věřil, že astrologie představuje nejspolehlivější způsob poznání budoucnosti - účinnější než magie a věštby -, a její ovládnutí činí z člověka božskou bytost podobnou andělům. A že lékaři může pomoci odstranit příčiny i následky choroby, aniž by pacienta vůbec viděl!
Astrologie v českých zemích
|
J. Vilímek - Karel IV. |
|
Z jižní a západní Evropy se astrologie dostala také do českých zemí. První český král Vratislav I. odložil vlastní korunovaci o celý rok, až nastane co nejpříznivějšíastrologická konstelace. Za vlád Přemysla Otakara I. i II. vliv astrologie na politické dějiny Čech rostl a připravovala se půda pro přeměnu hlavního města v živoucí kosmologický organismus.
Jistého oficiálního uznání se astrologii dostalo zejména ve 14. a 15. století za
vlády lucemburských císařů Karla IV. a jeho následníka Václava IV. Právě skutky, které vykonal Karel IV. nasvědčují tomu, že ve druhé polovině čtrnáctého století vládl Evropě panovník, který okultní tradici nejen
pěstoval jako svou kratochvíli, ale také těmto naukám hluboce rozuměl a sám se jimi řídil. Nejeden astrolog si povšiml, že celá řada činů osvíceného císaře a krále se odehrála v mimořádně
příhodný astrologický okamžik.
|
Václav IV. |
|
Za jeden z těchto lze považovat např. začátek stavby Karlova mostu, který je ozdobou
našeho hlavního města doposud. Shodou mimořádných okolností, známe přesný okamžik položení základního kamene Karlova mostu, kterého se zúčastnil osobně Karel IV: 9. červenec, 1357, v 5:31 hod. ráno. Sled čísel 135797531, vytesaných na Staroměstské mostecké věži byl vybrán královskými astrology a numerology jako nejlepší čas pro zahájení stavby mostu.
Astrologické poznatky té doby se odrážely i v architektonické výzdobě mnoha jiných významných gotických staveb Petra Parléře.
Silné astrologické prvky lze rozpoznat např. v umístění a výzdobě již zmíněné Staroměstské mostecké věže.
V tehdejší císařské knihovně se shromažďovaly významné astrologické spisy (včetně Ptolemaiových „Čtyř knih o astrologii“).
Astrologie se vyučovala na nově založené pražské univerzitě, astrologii se prokazatelně věnoval její druhý rektor Jan Šindel (přibližně 1375 - 1455), známý jako autor astrolábu Staroměstského orloje.
Jan Šindel
Jan Ondřejův, řečený Šindel byl mimo jiné vyníkající matematik a astronom a lékař. Roku 1406 se stal rektorem školy u sv. Mikuláše na Malé Straně v Praze, později působil jako učitel matematiky ve Vídni, kde současně studoval medicínu. Po svém návratu do Prahy se stal profesorem astronomie na Karlově univerzitě, roku 1410 doktorem medicíny a rektorem pražského studia generale. Byl osobním lékařem Václava IV a později i císaře Zikmunda. V roce 1441 se stal děkanem vyšehradské kapituly v Praze. Věnoval se také pozorování oblohy a shromažďování astronomických dat, které později zužitkoval a vysoce ocenil Tycho de Brahe.
Některé historické otázky spjaté se Šindelovou osobou jsou však neobjasněné.: Šindel bývá někdy ztotožňován se svým současníkem Johannem von Gmunden (pozor, často se v této souvislosti zaměňují města Gmunden a Gmünd!), profesorem astronomie na univerzitě ve Vídni a zakladatelem tzv. Vídeňské astronomické školy; existují pochybnosti o jejich autorství několika dosud nevydaných astronomických pojednání. Stejně tak bývá někdy s Janem Šindelem směšován i další český astronom či spíše astrolog císaře Fridricha III. Johannes Nihili (zemřel roku 1458).
Stopy po astrologii najdeme i u Šindelova přítele Křišťana z Prachatic (1368 - ), který byl také lékařem a matematikem. Křišťan napsal přímo spisek Prognosticatio, ale také jeho lékařské knížky vydané v češtině poměrně nedávno jsou astrologií prostoupeny. Podle Lupáčova díla Ephemerides měl také Křišťan r. 1433 předpovědět brzkou smrt Polskému králi Vladislavu, který následujícího roku opravdu zemřel.
|
Bohuslav Hasištejnský |
|
Zajímavá písemná zmínka o astrologii se nacházela také v knihovně Bohuslava Hasištejnského z Lobkovic (přibližně 1461 - 1510). Je to horoskop pro den 17. března 1459, na kterém je výslovně napsáno, že údaje byly odečteny z pražského orloje.
Období Renesance a rozmach západní astrologie
|
Rudolf II. |
|
V období renesance 15. a 16. století dochází k obrovskému rozmachu přírodních věd a objevuje se celá plejáda osobností zabývajících se mimo jiné i astrologií,
např. Regiomontanus, Mikoláš Koperník (heliocentrické uspořádáním sluneční soustavy), Michel Nostradamus (autor známých proroctví "Centuries"), Tycho de Brahe,
Johannes Kepler, Johannes Baptista Morin (autor obsáhlého díla "Astrologica gallica"), Paracelsus,
Heinrich Cornelius Agrippa von Nettesheim, Gerolamo Cardano a mnozí další.
Mnoho z nich se soustředilo na dvoře významného krále železného Rudolfa II. Habsburského.
Tento špatný politik, milovník života a žen, vzdělaný ctitel umění byl také velký stoupenec a mecenáš esoterických věd a astrologie.
Středověkou astrologii založenou na zprostředkovaných překladech klasických helénských astrologických spisů z arabštiny v té době obohatily přímé
překlady ze znovuobjevených řeckých zdrojů.
Významný byl zejména překlad hermetického korpusu od filosofa a astrologa v medicejských službách Marsilia Ficina.
V této době dochází také k rozvoji měřicí techniky a k pokroku v oblasti teoretických základů astronomie a postupů
astronomických výpočtů. Dochází k vydávání planetárních efemerid, což je jeden ze základních předpokladů šíření astrologie v následujících obdobích. "
Astrologií se v té době zabývalo i několik papežů, později však katolická církev astrologii opět potírala a pronásledovala.
Životy velikánů tohoto období jsou poměrně dobře zmapované a stojí za to zde jejich činnost, vliv a názory na
astrologii více přiblížit:
Regiomontanus (1436- 1476)
Vlastním jménem Johannes Muller z Konigsbergu, jeden z nejvýznamnějších astronomů 15.století. V roce 1457 promoval s hodností "magister artium" - mistr svobodných umění na univerzitě Alma plena Rudolfina ve Vídni. Přednášel o optice a starověké literatuře. Konstruoval astrolab a přenosné sluneční hodiny pro papeže Pavla II. Spolupracoval na překladu Ptolemaiova Almagestu s Peurbachem. Zasloužil se o znovuožití znalosti trigonometrie ve středověké Evropě. Venoval se také vesmirnym pozorovanim. V roce 1472 presne zameril kometu, jez byla pozdeji pojmenovana Halleyovou. Sledoval mnoho zatmeni mesice, napsal radu praci, jimiz pripravil pudu pro Kopernika nebo Keplera. Jeho Tabulae directionum, které dokončil v Maďarsku, byly určeny pro astrology a obsahují diskuzi o různých způsobech určování astrologických domů. Také studoval astrologické souvislosti s počasím. Jeho metoda výpočtu astrologických domů se stále používá a jmenuje se po něm metoda Regiomontanus.
"20 let praktických studií přesvědčilo mého rebelantského ducha o pravosti astrologie."
Johannes Kepler (1571- 1630)
Johannes Kepler se proslavil především jako fyzik, který definoval tzv. Keplerovy zákony popisující pohyb planet.
K dobové astrologii se stavěl velice kriticky. Vylučoval například možnost přímého fyzikálního působení planet na Zemi. Odmítal také myšlenku předpovídání buducnosti pomocí
astrologie. Astrologie podle něj popisuje pouze dispozice světa v daném místě a v daném okamžiku. Kepler rozvíjí pythagorejskou myšlenku harmonie a dělením
kruhu n-úhelníky obohacuje astrologii o zcela nové aspekty (36° decil, 40° novil, 51°26'septil, 72°kvintil a jejich násobky). Není náhodou, že právě Kepler má
ve svém horoskopu šest jím objevených aspektů 5. harmonické řady (72°, 144°), které svědčí o jeho tvůrčích schopnostech.
Ve své práci Kepler navazoval na pozorování deBraheho. Návaznost práce obou těchto vědců je naznačena i vjejich horoskopech překryvem osy lunárních uzlů Tychona Brahe s osou horizontu
(AS-DS) J. Keplera. Kepler roste a dosahuje svého poslání (ascendent) díky plodům práce Tychona Brahe (sestupný lunární uzel).
Kryštof Kolumbus (1451 - 1506)
I tento slavný objevitel Ameriky využíval při svých plavbách astrologii. Služeb palubního astrologa
nepotřeboval, protože sám disponoval nutnými matematickými a astrologickými znalostmi. V palubních
denících se často zmiňuje o aktuálních konstelacích. Proto také známe okamžik vyplutí jeho lodí na
legendární cestu. Okolnosti jeho vyplutí jsou pro dnešního astrologa určitě zajímavé. Z úředních důvodů
musel opustit přístav při východu Slunce. On však doplul jen k nejbližší mořské mělčině a zakotvil.
Počkal ještě tři hodiny, než skutečně vyplul. Důvodem byla nevhodná konstelace, kvůli Saturnu
v VII. domě blízko descendentu. Sedmý dům reprezentuje blízkou budoucnost a všechno, s čím se člověk
může na cestách setkat. Saturn představuje v klasické astrologii velké neštěstí a zejména to vedlo
Kolumba k pozdržení odjezdu. Měl i jiné důvody související s horoskopem okamžiku, ale těm se nyní nebudeme věnovat, protože bychom zde zabrousili až příliš do detailů
hodinové astrologie.
John Dee (1527 - 1609)
Anglický astrolog, matematik, astronom, alchymista a okultista waleského původu. Byl rádcem krále Eduarda VI.
a později královny Alžběty I. Stanovil bravurně datum korunovace této slavné panovnice. Podívejme se na něj blíže:
Dee umístil
Merkur, Jupiter a Slunce do 10.domu regentství, osobních cílů a veřejného významu.
Merkur byl vládcem ascendentu a II. domu v Blížencích a měl dobré postavení ve Vodnáři. Slunce bylo v konjunkci
s MC, čili hrotem 10.domu, a tak mělo v horoskopu velmi silné postavení.
Dee se samozřejmě vyvaroval disharmonických aspektů mezi planetami a světly. Luna, konsignifikátor každého
hodinového horoskopu, měla brzy utvořit sextil k Jupiteru. Luna může symbolizovat lid a proto lze tomuto
aspektu a skutečnosti, že vládce VI. domu je v X. domě, přisuzovat vliv na to, že si Alžběta dokázala
lid získat na svou stranu. V horosopu se vyskytují i vzájemné harmonické aspekty mezi Jupiterem, Saturnem a
Marsem a sextil mezi Venuší a Lunou. Nedostatky horoskopu lze spatřovat v tom, že Slunce se nachází ve zničení ve
Vodnáři a roněž planeta Jupiter zde nemá příliš dobré postavení. Přesto ale dějiny daly Deeově volbě za pravdu.
Alžběta vládla 45 let velmi úspěšně a své jméno propůjčila celé jedné epoše.
Později působil Dee na dvoře císaře Rudolfa II jako alchymista.
Michel Nostradamus (1503 - 1566)
Známý francouzský prorok, astrolog a lékař. Proslavil se především sbírkou svých proroctví Centuries.
Jeho předpovědi se týkali jak blízké budoucnosti, tak i dalších epoch. Konec jejich časového
rozsahu nelze s jistotou určit. Byl uznávaným prorokem již za svého života, zejména díky velmi přesné předpovědi způsobu smrti anglického krále Jindřicha II.
Touto předpovědí získává značné renomé a důvěru Kateřiny Medičejské, která jej přijímá do svých služeb. Vrcholu kariéry dosahuje roku 1564, kdy je jmenován dvorním lékařem a rádcem krále Karla IX.. Dle jeho současných vykladačů dokázal mimo jiné předpovědět velký požár v Londýně v roce 1666, osobnosti Napoleona von Bonaparteho a
Hitlera, druhou světovou válku ad. Sdělení v jeho díle jsou šifrovaná a časově zpřeházená.
Galileo Galilei (1564 - 1642)
Galileo je znám především jako vynálezce dalekohledu a významný astronom, průkopník moderní fyziky a moderní vědy všeobecně. Existují včak
důkazy, podle kterých znal a užíval i astrologii. Např. podle Favarovi eseje z roku 1881
bylo pro autora nemožné
"
mít nejmenší pochybnost, že byl Galileo zainteresován do astrologie, nýbrž
byl slavný pro svoje schopnosti v tomto umění, takže se na něj různí lidé s plnou důvěrou obracelí
kvůli konzultaci svých horoskopů a předpovědím".
Kromě úspěchů sklidil na tomto poli Galileo nejméně jednu důkladnou porážku. Vysloužil si ji předpovědí dlouhého a šťastného života pro svého ochránce, knížete Toskánského, který zemřel dva týdny poté.
Většina Galileových dopisů adresovaných jeho
kolegům byla ztracena, nicméně dochovalo se 25 jím zhotovených horoskopů (např. jeho vlastní
nebo aristokrata Giovana Sagreda). V roce 1592 mu bylo
nabídnuto místo na Padovké univerzitě. Zastával zde funkci mathematicus, která zahrnovala geometrie,
astronomie ad. včetně výuky výpočtu horoskopů pro mediky, který měl pomoci zpřesnit
diagnozu a aspekty nemoci a umožnit tím výběr správného léku nebo způsobu léčení
pro nemocného.
V roce 1604 bylo proti Galileovi vzneseno církevní obvinění, za to, že "
tvrdil, že
hvězdy, planety a nebeské vlivy jsou schopné ovlivnit směr ubírání se věcí".
Ve svém díle Sidereus Nunceus se mimo jiné Galileo až rozplývá nad astrologickým popisem
vlastností Jupitera a nad jeho pozicí v horoskopu jeho mladého patrona Cosima Medicejského.
Galileo se také zabýval analýzou horoskopů svých dvou nemanželských dcer, Virginie a Livie.
Emile Namer napsal, že "
otec moderní vědy Gallieo sám studoval horoskopy svých dětí, když se narodily".
Některé útržky z těchto analýz se také dochovaly.
Později ve své kariéře musel podel historika Santillana čelit galileo obvinění jezuitů, že
astrologicky předpověděl smrt papeže v roce 1630.
Odpůrci astrologie by určitě v souvislosti s
Galileem uvedli jeho komentář knihy Jean-Baptiste Morina, který též působil
na Padovské univerzitě a sice (volně přeloženo): "Jsem udivený, že má Morino tak extrémně vysoký obdiv k astrologii
a že se pyšní svými hypotézami (které mi připadají nespolehlivé, ne-li velmi nespolehlivé)
k potvrzení spolehlivosti astrologie a byla by to opravdu obdivuhodná věc, kdyby byl schopen - jak slibuje -
, bystrost sama, umístit astrologii na nejvyšší pozici lidských věd
a já budu s velkou zvědavostí čekat, abych mohl vidět tuto podivuhodnou inovaci." Prohlášení může působit
jako devalvující astrologii jako celek, je třeba ale vzít v potaz, že Morin ve svém díle užíval astrologické
argumenty, aby dokázal svou hypotézu nehybnosti Země. Což bylo tvrzení, kterého se
neshodovalo se závěry Galilea, jehož výzkum byl jistě veden na základě racionalních myšlenek a postupů.
Galileo byl znám užíváním ostrého sarkasmu proti svým oponentům a i v tomto případě se alespoň dle autora
jednalo o poukázání na stupiditu Morinových úvah v této publikaci potažmo deonestování tohoto autora
jako takového. A poukázání na skutečnost, že astrologií není možné nahradit jiné vědní disciplíny a nelze ji
tak povýšit nad jiné nebo z ní dělat jakousi nadvědu. Což je naprosto ve shodě se současným pojetím astrologie.
Domnívám se, že právě pro současníka nemůže být nijak zvlášť překvapivé, že Morinova snaha
vysvětlit nekompetentně pomocí astrologie ožehavé otázky tehdejší astronomie vyvolala u Galilea,
který byl v závěrech svých pokusů a pozorování mnohem obezřetnější, podráždění.
Tartaglia, Niccolo (1500 - 1557)
Italský matematik, inženýr, inspektor. Tartaglia byl samouk. Od svého soukromého učitele se naučil jen polovinu abecedy a zbytek se doučil sám. Pracoval u akademií, byl zodpovědný za šíření klasických děl v moderních jazycích mezi vzdělanou střední třídu. Vydával mnoho knih,včetně prvních překladů Itala Archimédese. Obzvláště významné jsou jeho překlady Euklidových děl.
Je možná nejlépe známý pro své konflikty s Gerolamo Cardanem. Cardano naléhal na Tartagliu na odhalení jeho řešení rovnic třetího stupně. Slíbil jeho vydání,
avšak o několik roků později Cardano viděl nepublikovanou práci dalšího matematika S. de Ferro, který přišel nezávisle na Tartagliovi na stejné řešení. Proto Cardano uveřejnil Tartagliovo řešení ve své další publikaci, a tak si de facto přisvojil Tartagliův objev. Tím Tartgalia velice pobouřil. Rozzuřený Tartaglia rozpoutal veřejnou kampaň, aby svého soka společensky znemožnil. Nakonec se mu podařilo, že Cardana začala pronásledovat španělská inkvizice.
Tartaglia patřil k nejvýraznějším renesančním astrologům. Napsal knihy o metroskopii a astrologii a působil jako dvorní astrolog Joachima I. von Brandenburg.
Období Racionalismu
S nástupem racionalismu v 17. století (roku 1637 vychází Descartesova „Rozprava o metodě") se dostává astrologie v Evropě opět do útlumu. Jsou zavírány
astrologické fakulty na školách. V r. 1660 zakázala provozování astrologie v jakékoliv formě francouzská vláda. Astrologie se stahuje do undergroundu a stává se minoritním zájmem udržovaným různými tajnými spolky nebo individuálními mysliteli. Z těchto stojí za zmínku hlavně hnutí rosekruciánů, jejichž úlohu udržovatele a pokračovatele astrologických výzkumů později převzalo svobodné zednářství.
Jedinou zemí, kde proběhlo období osvícenství mírněji a nadále vycházejí astrologická díla i v této době, je Anglie.
William Lilly (1602-1681)
Jeden z nejznámějších astrologů všech dob. Jeho život byl dlouhý a fascinující,
jak se lze dočíst v jeho autobiografii. Lilly byl známý především jako hodinový astrolog. Jeho slavné dílo
Christian Astrology, spatřilo světlo svšta v roce 1647 a ještě stále se považuje za "bibli"
hodinové astrologie. Lilly ovládal mimo jiné řečtinu a latinu a přečetl mnoho astrologických pramenů
v originále. Tento základ potom rozšířil ještě o své vlastní bohaté astrologické zkušenosti. Svou praxi
provozoval v letech 1643-1665 na Londýnském Strandu. Odpovídal až na dva tisíce otázek ročně. Jezdily
za ním lidé ze všech částí Anglie a Evropy, aby za půl koruny dostaly odpověď na svou otázku.
Ve spise Monarchy or no Monarchy z roku 1651 dokonce skrytě předpověděl Velký požár Londýna. Poté, co ke
zničení města ohněm v roce 1666 skutečně došlo, byl dokonce podezříván, že požár založil.
Byl vyšetřován britským parlamentem, ale jeho vina se nikdy nepotvrdila.
Přes zanikající víru v astrologii byli na dvorech monarchů 18. století stále ještě zaměstnáváni specialisté na horoskopy, kteří měli radit jak ve věcech politických, tak i každodenních.
Astrologie na dvoře Marie Terezie (na obr.)
Na rakouském dvoře bylo čtení horoskopu součástí ceremonie při narození královského dítěte. Když však přišla na svět Marie Antoinetta (v den kdy Lisabon postihlo zemětřesení), byl horoskop natolik stísňující, že se od jeho čtení upustilo a celý dvůr se ponořil do smutku. Toto by bylo možno považovat za ilustraci špatného stavu osvícenectví na dvoře Marie Terezie, jak to činí Hilaire Belloc (bibliograf Marie Antoinetty), ale na druhé straně lze asi těžko nalézt více historických postav, jejichž osud by byl pohnutější, než životní dráha Marie Antoinetty.
Od počátku 19. století jsou v Anglii vydávány známé Raphaelovy efemeridy.
Ve druhé půli 19. století přichází do Evropy vlna spiritismu a zájmu o východní filozofie. Objevy nových planet Urana (1781) a Neptuna (1846) tlačí astrology k reformě tradičních koncepcí.
Na konci 19. století vydává Allan Leo ohromné sedmidílné syntetické dílo „Astrological Textbooks", které se stává základním pilířem moderní astrologie.
Astrologové, kteří na přelomu 19. a 20.století počínají vycházet z okultního podzemí na veřejnost, se stávají mnohdy terčem útoků a obviňování.
Evangeline Adamsová (1865 - 1932)
V roce 1919 byla ve Spojených státech obžalována známá americká astroložka Evangeline Adamsová (na obr.) z věštectví. Do soudní síně si přinesla vše potřebné k výpočtu horoskopu a prohlásila, že je
schopna sama se obhájit a podat důkaz správnosti astrologie. Soudce jí dal za úkol zakreslit a vyložit horoskop neznámé osoby. Později se ukázalo, že onou osobou byl soudcův syn. Interpretace horoskopu byla natolik výstižná, že Adamsová byla sprostěna obvinění.
Astrologie na počátku 20. století
|
Sikmund Freud |
|
Koncem 19. století a začátkem 20. století dochází k rozvoji na poli psychologie.
V Německu vznikají koncem 19. století školy tvarové a celostní psychologie (Gestaltpsychologie a Ganzheitspsychologie), zdůrazňující roli celků.
Ve 20. století dochází ke vzniku analytické psychologie. Tento nový psychologický směr definoval
známý psycholog Sigmund Freud. Paralely s jeho novými objevy v psychologii a astrologií ale začal nacházet
ve 30. letech až jeho následovník - psycholog, ale i astrolog, C. G. Jung.
C. G. Jung (1875-1961)
Je to psychologie C. G. Junga, která jako celek zásadním způsobem přispěla k
oživení zájmu o astrologii.
Jung je často považován za Freudova kolegu a spojence, který se později změnil v odpadlíka.
Zatímco Freud zůstal svými kořeny spjat s ideálem materialistické přírodovědné filozofie 19. století s
její pozitivistickou metodologií, Jung navazuje na gnostické a hermeneutické tradice evropského myšlení
a dovádí je – vypracováním postupů enantiodromické amplifikační analýzy a syntézy – k noetickým vrcholům.
Způsob, jakým Jung píše o životní dráze člověka, o cestě k sobě samému, jak analyzuje integraci a
dezintegraci osobnosti, jak popisuje dynamiku a změny psychické energie, je podnětný pro každého, kdo
poznal, že osobnost nelze vystihnout zvenčí změřením jejích sebelépe definovaných vlastností.
Jung objevil, jak osobnost zkoumat a pochopit zevnitř, odhalováním vztahů mezi personou a jástvím, mezi
různými úrovněmi vědomí a nevědomí, vztahu k animovi či animě, mezi stínem a sebereflexí atd. Jungovo pojetí nevědomí zahrnuje nejen individuální, ale také archetypové vrstvy. Naše duše není "tabula rasa", jsou v ní předobrazy, praobrazy, psychoidní síly - archetypy. Archetyp má sugestivní a numinózní povahu. Je věčný - proto bývá zobrazen v mytologiích jako božstvo.
Pojetí psychických funkcí podle C. G. Junga je obohacením tradičního astrologického učení o čtyřech živlech.
Jung dále zavedl pojem synchronicity - mezi planetami, člověkem a jeho horoskopem existuje jakýsi vztah, vzájemného zrcadlení vnějších událostí a vnitřní psychické struktury člověka.
Nevychází z kauzálního fyzikálního vlivu planet na člověka, nýbrž ze symbolické, obrazné analogie, korespondence, podobnosti: Jak nahoře - tak dole, jak dole - tak nahoře.
Jungova
analýza symbolu a jeho proměn je inspirativní stejně tak pro básníky, filosofy, teology, literární vědce,
jako pro psychology.
V oblasti psychopatologie Jung zahájil přechod od biologicky chápané psychiatrie k
psychiatrii humanistické.
Citáty z Jungových prací:
Pokus o
zjišťování nevědomého stavu se setkává s podobnou těžkostí jako atomová fyzika: aktem pozorování
se mění pozorovaný objekt.
Archetypy jsou jako koryta řek, jež opustila voda, po době blíže neurčené je však může znovu vyhledat. Archetyp se podobá starému vodnímu toku, jehož vody života tekly dlouho a hluboce se vryly do země. A čím déle se toho směru držely, tím je pravděpodobnější, že se tam dřív nebo později znovu vrátí.
Racionalismus a banalizování jsou v podstatě následky přesycené potřeby podnětů, jež je příznačná pro městské populace. Obyvatelé měst hledají umělé senzace, aby unikli své banalitě, kdežto osamělý člověk je nehledá, nýbrž ony jej navštěvují, aniž chce.
Kdyby Bůh předvídal svůj stvořený svět, nebyl by nic jiného než nesmyslný stroj a existence člověka by byla zbytečným rozmarem.
Budoucnost se v nevědomí dlouho připravuje, a proto ji mohou jasnozřivý lidé vytušit už dlouho předem.
Inspirace Jungem je patrná jak v ranných dílech známého astrologa Dana Rudhyara (Astrologie osobnosti), tak ve většině současných astrologických škol
západní Evropy.
Jsou formulovány převratné fyzikální teorie - teorie relativity, teorie vlnově-mechanického charakteru částic (hmota dostává energetickou dimenzi
a mechanistické pojetí se hroutí), Pauliho vylučovací princip spolu s Jungovým konceptem synchronicity hovoří o jedinečnosti a provázanosti všech
prvků a jevů ve vesmíru. Nastává ohromný rozvoj nových přístupů, teorií, astrologických technik a také novinové bulvární astrologie.
Počátkem 30. let vstupuje na astrologickou scénu člověk, kterého je možné nazvat kvůli jeho mnoha oblastem zájmu
za renesančního - Dane Rudhyar (1895-1985). Ten zakládá nový a brzy velmi populární a stěžejní směr astrologie
20.st, Humanistickou astrologii.
Dane Rudhyar (1895 - 1985)
Vlastním jménem Daniel Chenneviére, byl významný americký básnik, výtvarník, hudební skladatel,
astrolog, myslitel, filozof a psycholog francouzského původu.
V r. 1916 odešel do Spojených států a tam se začal zabývat jako hudebník orientální hudbou a
orientální filozofií. O astrologii se začal zajímat od roku 1930.
Jeho filozofie byla založena na holismu Jana Smutse, strukturalismu,
taoismu a některých indických filozofiích, stejně jako na některých představách západního křesťanského
světa. Jeho teosofická
východiska nám sice dnes mohou připadat zastaralá, ale je třeba si uvědomit, že všechnu látku,
z které vycházel, dokázal přetavit do
takového tvaru, jež je stále inspirativní.
Astrologii propojuje s myšlenkami Jungovy hlubinné
psychologie a koncepty holismu.
Ve svém zásadním díle „Astrologie osobnosti" nově interpretuje
tradiční astrologické koncepty a
předkládá nová východiska. Pokládá tím základ novému astrologickému směru - Humanistické astrologii.
Astrologie by se měla podle něj
zabývat spíše osobností člověka a jejím rozvojem než predikcí událostí.
Počíná být chápána jako symbolický jazyk sloužící k rozvoji vědomí člověka,
k jeho lepší orientaci v nepřehledných životních
situacích: „Astrologie může být pomocníkem na cestě ke stavu osvíceného člověka".
Během svého života napsalv Rudhyar přibližně 20 astrologických příruček (např. u nás vydaný „Lunární cyklus“
nebo „Astrologická mandala“).
Astrologie a 2. světová válka
|
Osobnost jistě netřeba představovat - Adolf Hitler |
|
Může to znít překvapivě, ale i astrologie sehrála během 2. sv. války jistou roli.
Nacistický režim okultní vědy a tajné organizace přísně zakazoval, nikoli však proto, že by v ně nevěřil,
ale právě naopak proto, že nacistické špičky braly okultní vědy včetně tzv. černé magie až příliš vážně,
a nechtěly, aby se k nim dostal někdo jiný - magie tu byla pouze pro vyvolené.
O tom, jak velkou roli astrologie hrála, není
jednoduché rozhodnout, protože mnohá prohlášení a předpovědi (nebo pohnutky k nim)
nemohou být plně verifikována nebo mohla být
pronesena resp. vypracována čistě za účelem nahnání strachu, manipulace a podkopání sebedůvěry a
bojovnosti druhé strany. To byl nepochybně jeden z hlavních důvodů jejího
pozdějšího využití během války. Autor v této stati čerpal především z obtížně
ověřitelných internetových zdrojů, proto je prosím berte s rezervou.
|
Dietrich Eckhart |
|
Začátkem 20.let 20.století měl na formující se nacisty velký vliv Dietrich Eckart (1868-1923), člen
okultistické skupiny Ultima Thule, která chtěla tvořit protiváhu údajnému (ovšem neexistujícímu)
mezinárodnímu židovskému spiknutí, vylíčeném v podvrhu nazvaném "Protokoly sionských mudrců".
Není zcela jasné a existuje několik teorií o tom, kdy a jak došlo k Hitlerovu
sblížení s okultismem, ale faktem by mělo být, že v této době údajně přivedl Eckart do
tohoto spolku také mladého Adolfa Hitlera.
Vedle Guida von Lista a Jorga Lanze von Liebenfels
byl nejdůležitějším členem tohoto spříseženstva jeho zakladatel Adam Rudolf Glauer (1875-1945),
kryjící
se pod pseudonymem Rudolf von Sebottendorf
|
Rudolf Glauer |
|
a jenž dotvářel od r.1918 tuto společnost v odnož zednářské
lóže "starobylého germánského řádu". Byl obdivovatelem díla Heleny Blavatské a Aleistera Crowleyho a
vytrvale razil představu o germánské rasové nadřazenosti.
Zřejmě inspirován myšlenkami Blavatské oživil
mýtus o Atlantidě jako o zaniklé, vysoce civilizované společnosti (Blavatská měla za to, že Atlantida
byla zničena za první potopy světa před 850 tisíci lety a Atlantiďané prý vypadali jako sochy na
Velikonočním ostrově, kde se jedině dochovaly pozůstatky těchto obrů čtvrté rasy). Glauer byl přesvědčen, ¨
že jeho posláním je čelit síti spiknutí židů, zednářů a alchymistů, kteří pokládají za svůj úkol zničit
civilizovaný svět.
Mezi nejznámnější členy společnosti Ultima Thule patřili z budoucích nacistických předáků velitel SS
dr.Heinz Kurz, zubař Friedrich Krohn, který navrhl za nacistický znak hákový kříž, dále pak vůdce SA
a blízký Hitlerův přítel (později na jeho rozkaz zavražděný) Ernst Röhm, Alfred Rosenberg,
Julius Streicher, Karl Hermann Frank, a především fanatický okultista a vegetarián, Hitlerův osobní
tajemník Rudolf Hess. Po nástupu k moci v roce 1933 se Hitler zcela odpoutal od okultního podhoubí
a tajné organizace zakázal.
Přímý impuls k povolání astrologů na post válečných poradců dostal Hitler později.
Švýcarský astrolog Carl Ernst Crafft varoval Adolfa Hitlera v roce 1939 před atentátem 8.11.
Přesněji řečeno, předpověděl, že Adolf Hitler je v ohrožení života mezi 7.11. a 10.11. a napsal
to 2.11. svému příteli, který pracoval pro Heinricha Himmlera.
Poté, co se předpověď atentátu vyplnila a Adolf Hitler unikl jenom o vlásek, povolal
astrologa Craffta do svých služeb.
Předpověď atentátu na Hitlera
Tento neúspěšný atentát zosnoval úplně sám jistý německý řemesník - Georg Elser. Elser věděl, že
bude mít Hitler 8.11. projev v mnichovské Bierhalle. Strávil zde proto nikým nezpozorován asi třicet
až pětatřicet nocí a pomalu hloubil otvor v jednom z nosných sloupů,
do kterého pak uložil výbušninu s časovým spínačem.
Z počátku vše proběhlo podle Elserova plánu. Hitler do přeplněného sálu mnichovské pivnice vskutku onoho
8. listopadu 1939 přišel. Podle svědectví řady účastníků svůj projev začal přesně v půl osmé večer.
Jako obvykle, tak i nyní měl jeho projev trvat až do deseti hodin.
Exploze byla plánovaná na čas 21.20, ale Hitler se náhle rozhodl - prý kvůli dřívějšímu odjezdu jeho salonního
vlaku, protože začala padat mlha - že projev skončí dříve.
Führer tedy skončil ve 21.10 a ihned odešel, i když davy nacistů v sále šílely nadšením a chtěly,
aby zůstal. Deset minut po jeho odchodu - tedy přesně podle Elserova plánu, nálož explodovala.
Část stropu se zřítila. Na místě zůstalo osm lidí zabitých a šedesát zraněných.
|
Joseph Goebbels |
|
Astrolog Carl Ernst Crafft (Basel, 1900 - Buchenwald, 1945) byl po atentátu zatčen a přiveden na Gestapo do Berlína, kde byl vyslýchán.
Po poměrně krátké době výslech potvrdil, že je nevinný. Poté co byl propuštěn jej povolal ministr
propagandy Joseph Goebles (1897 - 1945), který se předtím zajímal o Nostradamovy předpovědi, které
měl rovněž upravovat tak, aby zaznamenaly vítězství třetí říše ve válce, a ty pak
byly šířeny .
Vliv astrologických předpovědí na Hitlerovi kroky nezůstal utajen před brity.
Britskou bezpečnostní službu MI5 o tom přesvědči astrolog Louis de Wohl.
Přestože ho šéfové špionáže (včetně prezidenta Churchilla) považovali za šarlatána, jeho služby využívalo
|
Winston Churchill |
|
kromě MI5 ještě několik dalších bezpečnostních složek. Dle některých pracovníků těchto složek
se de Wohl při cvých předpovědích velmi často mýlil nebo pokud byly správné, byly patrné i bez
astrologie, jako třeba vstup Itálie do války. Na druhou stranu měl prý dle záznaml uvolněných z archivů
v některých předpovědích jako, německou invazi na Krétu, úspěch Montgomeryho pouštních jednotek
proti německému polnímu maršálu Erwinu Rommelovi, úplnou pravdu.
Několik dní dopředu informoval prý také o bitvě u Midway. Zajímavý je určitě fakt, že
na úspěchu Montgomeryho se správně shodli oba zmínění astrologové.
Další astrologická předpověď učiněná během druhé světové války říkala,
že Adolf Hitler ještě v roce 1941 utrpí těžkou porážku.
To se v zásadě vyplnilo, protože utrpěli poprvé porážku při napadení Sovětského svazu.
Zajímavá je také skutečnost, že se zde vlastně jednalo o náhodu,
kterou opravdu rozumově nebylo možné předem tušit. Hlavní a rozhodující roli zde totiž sehrála nečekaná
změna počasí. Listopad toho roku byl v Sovětském svazu mimořádně teplý a právě tehdy, když Němci
přisunuli k Moskvě
šest kompletních divizí a dvacet tisíc jezdců, nastal přes noc teplotní "sešup" o dvacet stupňů a
napadlo půl metru sněhu. Německá armáda s tímto nepočítala, ztratila svou pohyblivost a Rusové
za více méně vyrovnaného početního stavu poprvé v historii uštědří Němcům výraznou porážku.
Kdyby teplé počasí vydrželo, Němci by dopadli nejspíše výrazně lépe.
Tato porážka měla také psychologický účinek a podlomila víru v německou neporazitelnost.
O špatné konstelaci Adolfa Hitlera pro rok 1941 věděli mnozí astrologové.
A britské velení tento fakt chtělo použít jako válečnou taktiku (za tímto účelem britové také, stejně jako němci, zhotovovali falešné Nostradamovy předpovědi).
Konkrétně se astrologicky
jednalo o opozici Neptuna ke Slunci ve znamení Býka v Hitlerově horoskopu. Tento
aspekt přináší pro zrozence zmatek, chyby, desinformace, nesprávný úsudek, sebeklam, podkopání pozice a
oslabení
moci.
Britský prezident Winstion Churchill na tuto skutečnost zareagoval
a připravil kampaň, ve které byli vysláni poslové, aby rozhlásili špatný osud Adolfa Hitlera z horoskopu
po celém světě (včetně Asie a Afriky), přičemž předpokládali, že se tato zvěst pomocí pomluv a
fám rozšíří i do Německa a k samotnému vůdci, kterého to podlomí.
Astrologická předpověď o těžké porážce Adolfa Hitlera v roce 1941 také velmi významně
určila
osud Hitlerova důvěrníka Rudolfa Hesse.
Rudolf Hess (1894 - 1987)
Rudolf Hess, jeden z Hitlerových mužů na začátku války a
Hitlerův
důvěrník nesouhlasil s útokem na Velkou Británii a na základě astrologických předpovědí se rozhodl
na vlastní pěst
vyjednat příměří s Velkou Británií. Za tímto účelem tajně odletěl 10.5.1941 letounem bez vědomí ostatních
nacistických
představitelů do Británie. Zde byl zadržen a vězněn až do konce války v Londýně a po válce odsouzen
v Norimberském procesu k doživotnímu vězení.
V roce 1942 zřídili nacisté v Berlíně tzv. Kyvadlový institut. Jeho pracovníky byli fyzikové a
astrologové. Cílem výzkumu bylo čelit magickým činnostem kyvadlových es britské Admirality, kteří nad
údajně pomocí svých kyvadélek určovali nad mapou Atlantiku polohu německých ponorek.
Ano, i tak probíhala válka, o které nás nikdo neučil.
Předpověď smrti prezidenta Roosevelta
Adolf Hitler přesně na den
předpověděl smrt presidenta USA Franklina Delana Roosevelta (na obr. vlevo), která nastala 12.4.1945. Od tohoto okamžiku
si Hitler sliboval, že dojde k obratu ve válce v jeho prospěch a netrpělivě jej očekával. V dubnu 1945 měla totiž nastat
dle astrologických predikcí (sestrojených s využitím horoskopu Německa) také pozitivní změna pro
Německo. Ta opravdu nastala, ale nespočívala v mocenském triumfu Hitlera, nýbrž v jeho
smrti 30.dubna 1945 a ve zhroucení nacistického režimu.
Heinrich Himmler (1900 - 1945)
Heinrich Himmler, šéf Gestapa a SS, věřil v magickou moc soustředěného toku myšlenek a
disponoval skupinou médií a jasnovidců včele s astrologem Wilhelmem Wulffem. Byl náruživým spiritistou
a stoupencem alternativního léčitelství a podivných kosmologických teorií.
Dokonce uchovával v trezoru horoskop Hitlera a horoskop říše.
Někteří badatelé se zmiňují také o zasvěcovacím rituálu jednotek SS prováděného na nacistických hradech a tvrdí, že se jednalo o černou mši v nejčistší satanistické tradici.
Ceremoniál přísahy konané za tmy při svitu hořících svíček měl vyvolat pocit mystického spojení mezi
Adolfem Hitlerem a jeho černým bratrstvem - členové SS se zaslibovali výhradně Hitlerovi.
Současná astrologie
Astrologie nachází nadále významnou spojenkyni v moderní psychologii. Je representována osobnostmi jako Liz Greeneová, Howard Sasportas (Centre for Psychological Astrology, Londýn), Hermann Meyer
(Institut für psychologische Astrologie, Mnichov), Claude Weiss (Astrodata, časopis Astrologie heute, Zürich), Peter Orban, Akron (C. F. Frey), K. M. Hamaker-Zondagová,
Donna Cunninghamová, Bruno Huber (Astrologisch-psychologisches Institut, Adliswil), Robert Hand, Joelle de Gravelainová, L. Livaldi Launová, Melanie Reinhartová a mnozí další.
Ze současných odborníků na hodinovou astrologii můžeme jmenovat Cladii von Schierstedt nebo Erika van Slootena.
Zájem o astrologii a esoteriku všeobecně od 90.let minulého století narůtá.
|
Screen astrologického programu Astrolog |
|
Novým velmi důležitým faktorem technického rázu ovlivňujícím astrologii
je rozvoj výpočetní techniky a softwaru pro zhotovování horoskopů. Fáze matematického výpočtu horoskopu a zakreslování pozic a vztahů prvků horoskopu se tím ve srovnání s
minulými dobami nesrovnatelně zjednodušila a činnosti, které obnášela, již není třeba provádět ručně. Tím dochází k relativně velké úspoře času.
Ze strany oficiální vědy je astrologie kritizována pro svou mnohoznačnost, malou reprodukovatelnost, nezařaditelnost, nesystematičnost ... Jsou žádány
statistické důkazy (pro podrobnosti na toto téma viz příslušná kapitola o důkazech správnosti fungování astrologie).
Shrnutí
Mohli jsme pozorovat, že popularita astrologie a důvěra v ni se v průběhu staletí pohybovala přibližně po jakési sinusoidě, od okamžiků vrcholného zájmu a uznání po naprosté zatracení a pohřbení. Jistotou ovšem zůstává, že ji vážně respektovali mnozí veleúspěšní panovíci, znalost jejího umění vyzdvyhovala celá řada vynikajícíh lékařů a zájem o ni projevilo i velké množství matematiků, průkopníků vědy a jiných učenců a intelektuálů dob minulých.
Na základě historických skutečností uvedených v této kapitole lze usoudit, že její opodstatněnost a oblast, ve které je nejvíce patrná její funkcionalita, lze nalézt především v lékařství a psychologii, kde se využívá analýza horskopu zrození, determinující průběh života zrozence, osudové okamžiky a životní lekce, způsob chování zrozence v různých životních situacích, zájmy, schopnosti, sklony k různým nemocem (ale nejen ty) ad. charakteristiky. V lékařství byla astrologie užívána od svých počátků až po současnost, kdy se jí využívá především v oblasti psychologie.
Odvětví nativní astrologie (výklad horoskopu zrození) je jednou z nejstarších a základních oblastí astrologie a lze ji považovat také za oblast nejvíce ověřenou a rozšířenou a téměř nikdo, kdo se jí hlouběji zabýval, nedokázal později zpochybnit správnost jejího fungování.
Poslední aktualizace 13.05.15, 16:05:54